5 content marketing lessen uit het mkb

Deze blog verscheen eerder op MarketingTribune.

Je hoeft geen content marketeer bij Coca-Cola, KLM of Heineken te zijn om mooie dingen neer te zetten als content marketeer. In het mkb kun je als content marketeer ook genoeg voor elkaar krijgen. In deze blog de 5 content marketing lessen die ik als marketeer in het mkb tot nu toe heb geleerd.

Zo’n zes maanden geleden begon ik bij 20/20 vision Software als content marketeer. Ik was nogal verbaasd dat dit bedrijf een content marketeer zocht. Ik associeerde content marketing vooral met grote multinationals en niet zozeer met een B2B-softwarebedrijf uit het mkb.

Inmiddels weet ik hoe leuk en uitdagend het is om een content marketeer voor een klein bedrijf te zijn. In een kleine zes maanden heb ik al zoveel toffe dingen mogen doen, en ik deel de geleerde lessen hieruit maar al te graag.

Les 1: Begin met een content marketing strategie
Misschien is deze eerste les een open deur, maar het enorm helpt als je een uitgeschreven content marketing strategie hebt. Voor mijn komst waren er al content marketing activiteiten, maar er miste nog een centrale strategie.

Gewapend met het Content Marketing Framework van Joe Pullizi (auteur van Epic Content Marketing – aanrader) zette ik de basis voor al onze online content.

Alles zit in feite in dit model: de doelstellingen, de doelgroep, het verhaal, de kanalen, het proces, de conversaties en de meetbaarheid van je content.

Het model heeft mij en mijn collega’s geholpen om een goede, eerste stappen te zetten voor onze content en het doel wat we voor ogen hebben: het genereren van 450 sales qualified leads.

Les 2: De mens moet centraal staan

Bij het re-designen van onze website was het vooral van belang om de mens centraal te zetten. Als softwarebedrijf is het heel eenvoudig om te communiceren over alle functionaliteiten die in je software zitten, maar de mensen in de organisatie maken pas echt het verschil.

Dat laten we dan ook graag in onze content zien. We maken veel gebruik van beeldmateriaal van onze medewerkers en zo nu en dan schrijft een medewerker een blog over zijn of haar ervaringen in het werk. Dit soort blogs worden erg goed gelezen.

Het voordeel van een klein bedrijf is dat je iedereen een plek kunt geven op de website. Maak er dan ook gebruik van. Je bedrijf wordt er een stuk persoonlijker van. Intern beginnen is extern winnen, zeggen ze wel eens.

Les 3: Campagnes voeren gaat verder dan AdWords
Veel ondernemers denken aan AdWords als zij het woord ‘campagne’ horen. Als content marketeer heb ik een lichte aversie voor paid media, en dat wordt alleen maar groter als ik hoor hoeveel sommige ondernemers besteden aan hun AdWords-campagne. Dat geld kun je ook inzetten in het creëren van nieuwe, innovatieve content.

Zo hebben wij op dit moment de campagne #gewonnentijd lopen, een crossmediale campagne waarbij we gebruik maken van onder andere radio (BNR), een speciale actiewebsite (www.gewonnentijd.nl) waarop video’s te zien zijn en waar mensen een trial aan kunnen vragen voor onze software. Een ludieke interviewer stelt onze klanten allemaal maffe vragen over onze software en hoe zij tijd kunnen winnen met onze oplossing.

Zo’n content campagne is anders dan wat ‘normaal’ is in onze branche. Het merendeel van de B2B-softwarebedrijven zet vooral in op campagnes die functioneel van aard zijn. Veel bedrijven zetten bovendien nog steeds volop in op Google AdWords. Maar als je echt op wil vallen in een wereld vol met ruis dan moet je iets unieks doen.

Les 4: Bloggen werkt. En het werkt goed.

In de eerste week ben ik gelijk begonnen met bloggen. En dat werkt als een trein. Het bezoekersverkeer groeit gestaag en het blijft groeien.

Het totale verkeer uit social, de kanalen waar we de blogs verspreiden, is deze maand tot nu toe 11,21%. Vorig jaar was dat 1,49%. Deze verhoging is vooral te danken aan de blogs die we wekelijks publiceren. Voor mijn komst werd er niet of nauwelijks gepost op sociale media.

Daarnaast hebben de blogs een positieve impact op onze SEO-resultaten. Ik probeer als ik een blog schrijf altijd SEO in het achterhoofd te houden. De blog ‘Wat is dat eigenlijk, procurement?’ staat nu op de derde plek als je de long-tail keywords ‘wat is procurement’ intikt op Google.

Onze blog is een middel geworden waarmee we op korte termijn (social) maar ook op lange termijn (SEO) bezoekers naar de website brengen. Een blog is goed voor de cijfers, en daarnaast ook voor de beeldvorming van je bedrijf.

Les 5: Herhaal overal één grote call-to-action

Joe Pullizi schrijft in zijn boek Epic Content Marketing dat je ‘Één Grote CTA’ (Call To Action) moet hebben in je content marketing strategie. Deze CTA moet je volgens hem overal communiceren, zodat je de kans vergroot dat mensen op die specifieke CTA gaan klikken.

Die ene CTA is bij ons de proefperiode geworden van ons product (20/20 Xspend). Geïnteresseerden kunnen dertig dagen ons product uitproberen om te kijken of het iets is voor hun organisatie. Overal op onze website, in onze campagnes, in onze mailings en op evenementen communiceren wij dat mensen dertig dagen lang online factuurverwerking kunnen proberen.
Hoewel we pas net bezig zijn begint de proefperiode z’n vruchten af te werpen. De eerste reacties zijn zeer positief en de eerste leads zijn binnen. Het kan nu alleen maar beter worden.

Concluderend
In de afgelopen zes maanden heb ik samen met mijn collega’s en mediapartner Collabo Mediaiets neergezet wat de basis vormt voor een effectieve content marketing strategie.
Allemaal door een content marketing strategie op te schrijven, de mens centraal te zetten, door een out-of-the-box campagne uit te voeren, door te bloggen en door een CTA te creëren die je overal communiceert.

En om dat te realiseren hoef je geen Coca-Cola, KLM of Heineken te zijn. Dat kun je gewoon als marketeer in het mkb.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *