Als iedereen erover praat dan zal het wel nieuws zijn

Iedereen kan publiceren. Je gaat naar WordPress.com, maakt een account aan en noemt jezelf blogger. Waarover je wilt bloggen mag je helemaal zelf weten. Er is tenslotte niemand die je tegenhoudt.

Maar ook op Twitter en Facebook publiceer je. We zijn in feite allemaal kleine publicisten geworden. We creëren elke dag miljarden stukjes tekst, beeld en geluid en plaatsen dit op sociale media. Er is geen controle en je mag zeggen wat je wilt.

Het is inmiddels zo vanzelfsprekend  geworden dat je er niet meer bij stil staat. Binnen een fractie van paar seconden ben je online iets tegen gekomen wat je wilt delen. En met een paar klikken staat die leuke gebeurtenis die je meemaakt op Facebook, klaar om je ‘vrienden’ te laten zien waar jij allemaal mee bezig bent.

We kunnen hier met bewondering naar kijken. Een paar jaar geleden waren al dit soort technologieën helemaal niet zo vanzelfsprekend. En toch moeten we ook een beetje uitkijken. Juist omdat iedereen kan publiceren, ontstaat er een hoop informatie die als nutteloos te bestempelen is.

Nutteloosheid is misschien een wat subjectieve term, want we hebben allemaal een ander idee van de content die we graag willen zien op sociale media. Je mag zelf bepalen van wie je de informatie ziet.  Dat wordt een ‘Filter Bubble’ genoemd. In een filter bubble consumeer je alleen de informatie die je krijgt vanuit je eigen netwerk.

Wat hier precies de effecten van zijn weet ik niet. Je zou kunnen zeggen dat je door zo’n bubbel een verdraaid wereldbeeld kunt krijgen. Ik betrap mezelf er soms wel eens op dat ik alleen nieuws consumeer via Twitter. Als ik weet dat mensen erover praten dan zal het wel nieuws zijn.

Is al het andere nieuws wat er dan gebeurt onbelangrijk? Nee,  natuurlijk niet. Maar door de bubbel kun je impopulair nieuws minder vaak tegenkomen terwijl dit soort nieuws juist belangrijk is voor je ontwikkeling als individu. Waar je staat in de wereld. Je kritische beeldvorming.

Ik erger me wel eens aan de popularisering van het nieuws. Dat ze er tegenwoordig ook altijd leukig nieuws in moeten stoppen. Of dat er zoveel aandacht was voor de troonaftreding van Beatrix. Het lijkt soms wel alsof de redactie kijkt naar wat men op Twitter publiceert en daar op afstemt.

Want als zoveel mensen het erover hebben dan moet het nieuws zijn toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *