Banen van de toekomst: conversational interface designer

Robotisering ligt op de loer en banen zullen verdwijnen, luidt het maatschappelijk discours. Verwacht wordt dat banen met een repetitief karakter zullen verdwijnen.  Behalve een angstscenario zijn er ook volop kansen. Door robotisering zullen nieuwe banen ontstaan.

Vijftien jaar geleden bestonden banen als UX-designer, webdesigner of multimedia vormgever nog niet. Door de snelle ontwikkelingen in het digitale landschap – en de vraag naar professionals – bestaan er zelfs opleidingen voor.

Welke banen komen erbij in de toekomst? Vandaag: de conversational interface designer. Een hypothetisch beeld van een nieuw beroep.

De komst van chatbots

Google, Facebook, Apple. Het lijkt wel alsof alle grote techbedrijven volop inzetten op chatbots: persoonlijke assistenten die via chat tot je dienst zijn.

Maar zulke bots zijn niks aan als ze alleen maar statig antwoorden. Veel leuker is het als de bot waarmee je praat een persoonlijkheid heeft. Dat is wat de conversational interface designer (CID) gaat doen. De chat als interface, het gesprek als het ontwerp.

De typische CID’er is iemand die snapt hoe persoonlijkheden werken en hoe je dat tot dialoog om kunt toveren. Doorgaans zullen dat schrijvers, taalwetenschappers, psychologen of andere creatievelingen zijn.

De CID’er vindt misschien inspiratie in de bestaande theorieen over de persoonlijkheidsleer. Bijvoorbeeld die van Jung over archetypes of de daarop gebaseerde Myers Briggs Type Indicators (MBTI). Er bestaan al ontzettend veel modellen die je als basis kunt gebruiken voor het ontwerpen van een karakter. Combineer deze met brandingsmodellen en je hebt een goede basis om de chatbot onderdeel te maken van de brand personality.

Geen idee of dat trouwens de beste manier is om een fictieve persoonlijkheid te maken. Maar ‘t kan een goed uitgangspunt zijn.

Ok.. maar wat doet een CID’er precies?

Verwacht niet dat de CID’er alleen maar aan het schrijven is. Verwacht ook dat hij of zij verstand moet hebben van technologieen die zo’n chatbot werkend maken. Bijvoorbeeld natural language processing en de programmeertalen. Een CID’er moet weten hoe  de ‘chatter’ reageert en op basis daarvan handelen. Soms betekent dat programmeren. Vooral als je de bot niet elke keer hetzelfde antwoord moet geven, maar aan moet voelen als een ‘echt’ persoon, zal programmeerwerk noodzakelijk zijn. Er zullen namelijk meerdere antwoorden moeten komen voor dezelfde vraag.

Maar behalve dat is een CID’er bezig met het ontwerpen van een fictief personage dat in staat is om te reageren op slimme vragen.

Slack, Siri en de “editorial soul”

De eerste CID’ers bestaan al. Bij Slack bijvoorbeeld, werkt Anna Pickard als ‘editorial executive’. Over het nut van een consistente persoonlijkheid zegt ze het volgende:

“There’s a sense of recognition, the same simple, straightforward language that helps you in the onboarding process is the one that carries you through every interaction. It is sometimes funny, sometimes serious, sometimes just plain and informative, but throughout, it should feel like nothing more than a person, talking to another person. Human to human.”

Dat laatste is interessant: human to human. In een tijdperk waar alles steeds technologischer wordt is dat misschien wel de belangrijkste taak van de CID’er. Tekstjes schrijven voor een chatbot lijkt nu misschien nog triviaal, maar als je alles in een groter perspectief zet (hallo kunstmatige intelligentie) wordt het opeens een ander verhaal.

Verwacht wordt dat de populariteit van chatbots alleen maar toe zal nemen, en daarmee ook de noodzaak om persoonlijk en onderscheidend te zijn.

De rol van de CID’er? Misschien wel de belangrijkste spil in het web van kunstmatige intelligentie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *