De ballen van Steve Jobs

Doelgroep. Dat is belangrijk, zullen de meeste marketeers en communicatiemensen zeggen. Maar we weten dat Jobs niet gek was op onderzoek. In een interview met Business Week in 1998 wordt de vraag gesteld of Apple onderzocht heeft naar de wensen en behoeften van de consument.

Het antwoord was nee:

‘No. We have a lot of customers, and we have a lot of research into our installed base. We also watch industry trends pretty carefully. (…) A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.’

Mantra’s
Dat vond ik best gek om te lezen. Één van s’werelds machtigste bedrijven doet niet aan (klant)onderzoek, omdat mensen toch niet weten wat ze willen. Zo’n uitspraak moet haast wel pijn doen bij gerenommeerde onderzoeksbureaus, waar we er in Nederland volgens mij best veel van hebben.

Nederlanders zijn namelijk gek op onderzoekjes. We gebruiken onderzoeken om mensen te imponeren. Tijdens presentaties, politieke debatten en adviesgesprekken wordt er maar al te graag met statistieken gesmeten, en vrijwel iedere dag staat er wel iets over een onderzoek in de krant. Onderzoek behoort tot de kern van Nederland.

En(Markt)onderzoek geeft zekerheid. Dankzij onderzoek kunnen we inzicht krijgen in waardevolle data, kunnen we berekeningen maken en vanuit deze resultaten kunnen we actie ondernemen. Of niet, als de resultaten te risicovol zijn. Hiermee lijkt onderzoek en alle principiële regels die daarbij horen soort gereedschap geworden waarmee we de ballen krijgen om iets te doen.

Schijt
Het lef van Steve Jobs om schijt te hebben aan marktonderzoek is prachtig. De afgelopen tijd stond natuurlijk in het teken van de dood van Steve Jobs, maar wat mij betreft mag het nu wel wat vaker gaan over zijn nalatenschap. Ik ga niet nogmaals herhalen wat voor man het is geweest en voor welke geweldige dingen hij heeft gezorgd, want daar zijn andere mensen beter in dan ik.

Wel hoop ik dat de dood van Steve Jobs de ogen zal openen van organisaties om dingen nu eens anders te doen. De visie van Jobs om geen onderzoek uit te voeren biedt voer voor discussie. We moeten nu gaan kijken in hoeverre we de nalatenschap van Jobs, zijn visie, kunnen gebruiken in de organisaties van morgen.

En wie weet spreken we dan over tien jaar niet meer over onderzoek, maar durven we ons onderbuikgevoel te late spreken als we beginnen met het vermarkten van een product of dienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *