Storytelling: Er was eens…

stroytellingDeze blogpost verscheen eerder op de blog van Bijl PR, waar ik op dit moment mijn scriptie schrijf. 

Hallo! Mijn naam is Kilian Drewel en vanaf deze week studeer ik af bij Bijl PR. Mijn scriptie gaat over online storytelling en wat het effect ervan is op de communicatiedoelstellingen.

Van kinds af aan ben ik al gefascineerd door verhalen. Verhalen zeggen iets over wie wij (willen) zijn als mens. Ze vertellen iets over onze persoonlijke waarden en kunnen deze waarden via krachtige, verbeeldende manieren verpakken.

Storytelling is helemaal niet nieuw, zeker niet in het PR-vakgebied. Storytelling is PR. In mijn optiek gaat PR over de relaties tussen mensen. Communicatie wordt ingezet om de relaties tussen mensen te versterken. Om wederzijds begrip te creëren. Verhalen doen naar mijn mening exact hetzelfde. Ze bestaan zodat we onszelf en anderen kunnen begrijpen.

Er wordt de laatste tijd veel geschreven over storytelling, maar eigenlijk weinig over de impact die het heeft op een bedrijf, merk of organisatie. Dat is, in een communicatiewereld waar alles steeds meer draait om het meten van effect, best gek.

Het algemene credo lijkt te zijn dat storytelling kansen biedt om het imago dichterbij de identiteit van een organisatie te brengen. Maar wat levert het dan op?

Betekent een Facebooklike van de corporate story van een bedrijf automatisch een verbetering van het imago?  Draagt het kijken van een Youtube-video bij aan een betere reputatie? Is een verhalend Twitterbericht positief voor de naamsbekendheid? Beperkt het effect van storytelling zich alleen online?

Op deze vragen zijn nog geen antwoorden. Daarom zal ik de komende tijd onderzoek doen naar de wonderbaarlijke wereld van online storytelling en wat het effect ervan is.

Mijn blogposts op de blog van Bijl PR  gaan over de kracht van (online) storytelling. Houd de blog dus in de gaten voor een regelmatige dosis inspiratie en kennis.

Brandende vragen? Ook geïnteresseerd in storytelling? Stuur je vragen naar k.drewel@bijlpr.nl of volg mij op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *