Gezocht: Organisaties die online storytelling inzetten of hebben ingezet

online-storytellingVoor mijn scriptie over het effect van online storytelling ben ik op zoek naar bedrijven die online storytelling in de praktijk toepassen of dat nog steeds doen. Ben jij werkzaam in of ken je zo’n organisatie? Dan zou ik je graag wat vragen willen stellen of het effect van online storytelling en hoe je het effect meet.

Wat zoek ik?
Ik zoek organisaties die bewust de kracht van verhalen in een online omgeving inzetten. Dat kan een campagne zijn, maar ook een online doorvertaling van het verhaal van de organisatie naar digitale middelen. Wat is online storytelling? Mijn (ruwe) definitie:

Online storytelling is het doorvertellen van organisatieverhalen via online media waarbij klanten een verbinding (engagement) aangaan met het bedrijf dat het verhaal vertelt.

Online storytelling checklist:
Voor het selecteren van organisaties maak ik gebruik van een online storytelling checklist. Waaraan moet een online story voldoen?

  1. Een online story is te verspreiden
  2. Een online story heeft spanning in zich
  3. Een online story activeert fans om te participeren, te delen en te co-creëren
  4. Een online story maakt gebruik van verschillende platformen om het verhaal te verspreiden
  5. Een online story creërt verbinding en doet dit meestal via een centraal thema (bijv. hashtag) of op een centraal podium

Voldoet je organisatie aan deze punten? Dan lijkt het mij supertof om je wat vragen te stellen.

Meer weten over (online) storytelling?

Bij Bijl PR, mijn afstudeerplek en tevens scherpste PR bureau van Nederland (dan weet u dat), schrijf ik regelmatig blogposts over (online) storytelling. Ben je geïnteresseerd in storytelling? Lees dan gerust mijn blogs.

Bedankt voor het meedenken!

Elke tip is van harte welkom! Stuur mij de tip naar k.drewel@bijlpr.nl, @kiliand of laat een reactie achter op dit artikel. Bedankt voor het meedenken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *