Content marketing artikelen waar je iets aan hebt

Bron visual

Het is zondagochtend. M’n favoriete moment om terug te blikken op de week.

De afgelopen week heb ik gezocht naar goede artikelen en discussies over contentmarketing. Voor nieuwe inspiratie, voor nieuwe kennis en gewoon voor de fun.

Vandaag deel ik wat content en discussies die ik heb gevonden. Want waarom zou ik dit alleen voor mezelf houden?

Misschien wordt dit zelfs een terugkerend ding (no promises though).  De zondagochtend voelt goed. 

Waarom gated content ook business kan killen  

Tom Fishburne is een held. Als je zijn cartoons over marketing nog niet kent dan raad ik je zeker aan om z’n blog te checken: Marketoonist.com.

Deze mooie kwam ik laatste tegen:

lead-generation

Wil je een whitepaper of een trendrapport downloaden dan moet je eerst wat gegevens achterlaten. Ergens is dat logisch, want als (content)marketeer wil je weten wie je spul ziet. Het e-mailadres is daarbij je Heilige Graal, want je wil de lead wel kunnen nurturen / om de zoveel tijd je gezicht laten zien.

Maar de cartoon laat ook zien dat we misschien te ver gaan soms. Of zoals Tom zelf schrijft:

Lead generation may be a business objective, but it’s just one step on the path to developing a relationship with customers. Many brands treat it like the first and only step. I think that audience cultivation should come before lead generation. If we’re cultivating an audience by building interest over time, leads will be the result.”

De oplossing voor het ‘gated content’ probleem? Die vind je misschien wel in de comments. Ik vond deze van Corey wel leuk:

I find that the drug dealer method works well. The first report is free. It will be good material. The second will cost you an email address. “

Hoe je met inbound marketing bezoekers naar je restaurant

inbound-marketing-restaurant

Er zijn veel redenen waarom ik van Inbound.org houd. Deze discussie laat goed zien waarom. Olivia Nyugen vraagt aan de Inbound.org community hoe inbound marketing kan helpen om meer mensen naar haar restaurant te laten komen.

De antwoorden van de community members zijn prachtig. Van kookshows, how-to videos, lokale zoektermen gebruiken (voor blogs) tot het uitnodigen van foodies/influencers/bloggers.

Het lezen waard. Misschien wordt je geïnspireerd.

Het verschil tussen een contentmarketeer vs. een contentstrateeg

verschil-contentmarketeer-vs-contentstrateeg

Nog een discussie dan. Deze vond plaats in de Content Marketing Institute groep op LinkedIn.

Normaal ben ik nooit zo van de LinkedIn groepen omdat de meeste mensen het discussiegedeelte gebruiken voor schaamteloze zelfpromotie. Maar dit was wel een interessante discussie.

Naar mijn mening zit er niet echt een verschil tussen een contentmarketeer en een contenstrateeg. Niet in de praktijk tenminste.

Als het dan toch moet dan zou ik de contentmarketeer willen omschrijven in drie smaken:

  • De strateeg
  • De schrijver
  • De ontwerper

De strateeg is de (wo)man with the plan. Deze persoon bedenkt de strategie maar zet ook de lijntjes uit om het uit te voeren. Het maken van de content doet deze persoon meestal niet zelf. Soms doet iemand dat intern, soms is er een bureau de content maakt.

De schrijver is een content creator. Deze persoon bedenkt de onderwerpen (soms samen met de strateeg) en de centrale boodschap en gaat vervolgens schrijven, redigeren, publiceren en verspreiden. Hij/zij komt aan verhalen door mensen te interviewen en weet deze te vertalen naar een leesbaar stuk.

De ontwerper is ook een content creator. Deze persoon is een creatieveling die met de teksten van de schrijver aan de slag gaat en er een mooi ontwerp bij maakt. Denk aan een visual bij een blog of de opmaak van een whitepaper.

Hoe je een blog van 2.000 woorden in twee uur schrijft

schrijfproces-volgens-neil-patel

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Neil Patel niet echt kende tot ik dit blogartikel las. Eerst werd ik een beetje kniftig van de pop-ups en zijn hoofd dat vijf keer in het artikel terugkomt. Maar als je door die laag kijkt, lees je best wat interessante dingen, zoals:

  • Beginnen met het einde in gedachten
  • Je feiten verzamelen voor je begint met schrijven
  • Niet schrijven en redigeren tegelijk
  • Korte zinnen gebruiken
  • En nog een hele hoop andere dingen

Eigenlijk een hoop herhaling voor mensen die al veel online schrijven, maar soms is herhaling een goed iets.

Of zoals Bruce Lee zou zeggen: “I do not fear a man who practices a 1.000 kicks. I fear a man who practices one kick a thousand times”. Of die quote past in deze context laat ik aan jou over.

Lees die blog

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *