Het succes van Minecraft en waarom me dat doet denken aan lean thinking

Vorig jaar was ik op een gamebeurs in Antwerpen. De langste rij die ik zag was niet om de nieuwste games te spelen, maar om op de foto te gaan met een bekende Youtuber die z’n Minecraft avonturen filmt en voorziet van commentaar.

Ik zag honderden kids in de rij staan om met hun kids op de foto te gaan met een game die alles doet wat normale games niet doen.

In Minecraft heb je geen verhaal, geen missies en geen einde. Minecraft is een virtuele zandbak wat je misschien nog wel het best kunt vergelijken met Lego. Je kunt alles bouwen met de materialen in de wereld om je heen, die gigantisch en eindeloos is. Echt bijna alles is mogelijk.

Onlangs las ik dat Minecraft 100 miljoen keer is verkocht en maandelijks door meer dan 40 miljoen spelers wordt gespeeld. Dat is een gigantisch succes. Helemaal als je het verhaal van Minecraft kent. Het begon met een man en een idee. 

De Minecraft community 

Markus “Notch” Perksson had een jaar vrij genomen van zijn werk als programmeur om in z’n vrije tijd aan z’n eigen project te werken. Binnen 6 dagen (!) had hij een eerste prototype voor een ‘cave game’. Dat was het begin van Minecraft.

Andere mensen werden enthousiast, sloten zich aan en uiteindelijk werd er een bedrijf opgericht: Mojang. Via het internet sloten steeds meer mensen zich aan om modificaties te maken, toevoegingen aan het spel om het spel. Zo werd het spel door de community elke keer een stukje beter.

Op Youtube begonnen een aantal mensen Minecraft vlogs. Ze maakten hun eigen verhalen en deelde deze met de rest van de wereld. Waaronder een paar grote vloggers zoals PewDiePie. Mede door de vloggers ontgroeide de indiegame als snel uit z’n cultstatus en bereikte het de massa. Tot de huidige piek van 100 miljoen verkopen dus.

Lean thinking

Het verhaal van Minecraft doet me denken aan lean thinking. Notch maakte een prototype, deelde deze met de wereld en al snel werd er op basis van feedback van spelers de game nog beter gemaakt. Er werd een bedrijf opgericht, daar ontstond een community omheen die feedback gaf of bijdroeg aan de game door zelf modificaties te maken.

Het is een prachtig voorbeeld van een van de vele successen die te danken zijn aan het internet tijdperk.

Nu, bijna 7 jaar later wordt de game dus nog steeds gespeeld, en is de game eigenlijk nog steeds niet af. Om de zoveel tijd komen er weer nieuwe updates, waardoor de spelers blijven spelen en de game nog steeds ongekend populair is.

Microsoft heeft in 2014 Mojang overgekocht voor 2,5 miljard euro. Toen waren er al 50 miljoen exemplaren van verkocht. In twee jaar tijd is dat aantal verdubbeld. Geen slechte zet van Microsoft, aangezien de game tussen de 15 en 20 euro kost en vrijwel vooral digitaal wordt aangeboden.

Wat je ervan kunt leren

Wat allemaal begon met een idee op een slaapkamer is uitgegroeid tot een van de meest succesvolle videogames ooit. Van dat succes kan iedereen iets leren. Ondernemer, student, werknemer.

Dit is wat ik eruit haal:

  • Heb je een idee? Houd hem niet voor je, maar voer ‘m zo snel mogelijk uit om te kijken of het een goed idee is
  • Maak een eerste prototype van je idee en laat het aan andere mensen zien. Vraag wat ze ervan vinden
  • Verbeter je prototype met de feedback die je hebt gekregen
  • Vraag andere mensen om mee te werken aan je idee. Richt een bedrijf op, vind jouw community voor co-creatie. Samen sta je sterker en maar je mooiere dingen
  • Herhaal stap 2 t/m 4 in een eindeloze cyclus en wie weet wordt jouw idee, product of dienst net zo succesvol. 

 

Een gedachte over “Het succes van Minecraft en waarom me dat doet denken aan lean thinking”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *