Hoe kun je Facebook inzetten voor een gesloten community?

Op mijn stage beheer ik een gesloten community. Met gesloten bedoel ik dat mensen zich eerst aan moeten melden. Als men zich in heeft gelogd dan komen ze terecht op de community portal, waar onderzoeken, recepten, wist-je-datjes, polls, het forum en andere informatie te vinden is. Deze informatie is helaas niet zichtbaar als je niet ingelogd bent.

Voor de community hebben we ook een Facebookpagina. Daarmee willen we eigenlijk drie dingen:

  • Meer leden krijgen
  • Bestaande leden informeren
  • Bestaande leden binden

Aan ene kant willen we Facebook gebruiken om nieuwe leden te werven. Dit zou betekenen dat we recruitment-achtige content moeten plaatsen (“Word lid en win prijs x”). Dat zou ook betekenen dat we snel door de content heen zijn.

Vraag me ook af of dit verstandig is. De fans die we nu hebben zijn voornamelijk de al bestaande leden van de community. We gebruiken de Facebookpagina vooral ook om de bestaande leden te informeren, bijvoorbeeld als er een nieuw recept online staat.

De laatste tijd ben ik echter ook wat meer bezig met ‘leuke content’. Daarmee bedoel ik laagdrempelige content met een beetje humor erin, bijvoorbeeld een plaatje van een eekhoorn die uit een colaflesje drinkt. Dit soort content wordt altijd goed geliked, maar vraag me wel een beetje af of dit echt van toegevoegde waarde is.

Gaat het voor nieuwe leden zorgen op de lange termijn? Of gaan mensen de pagina dan vooral voor dit soort plaatjes fan worden? Moeten we Facebook nou wel of niet inzetten voor werving? Of juist niet voor informeren / binding met de community?

Allemaal vragen. Vandaar dat ik het momenteel onderzoek. En aangezien er meer mensen zijn op de wereld leg ik mijn case maar gewoon voor. Kijken of het werkt…

Wat zou jij in mijn situatie doen? Heb je zelf wel eens in zo’n situatie gezeten? Ken je voorbeelden van andere gesloten communities/websites waar mensen zich eerst aan moeten melden die Facebook op soortgelijke manier gebruiken?

Alle hulp is welkom en wordt enorm gewaardeerd.

6 gedachten over “Hoe kun je Facebook inzetten voor een gesloten community?”

  1. Hoi Kilian,
     
    Wanneer ik je blog lees roept het bij mij een aantal vragen op. Ten eerste vraag ik mij af wie de community vormen? Deze zijn naar mijn inziens namelijk de bepalende factor voor alle stappen die je zet in het proces om hen aan te trekken en te binden. Welke kanalen gebruiken zij? Welke onderwerpen spreken hun aan? Daarnaast vraag ik mij af, wil je de community aan elkaar binden of binden aan het merk? Een community binden aan een merk zie ik namelijk niet als een juist doel. Het merk kan de community wel faciliteren op de kanalen waar zij zich begeven. En dat is eigenlijk vraag drie. Zitten de leden van de community op Facebook? 
     
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
     
    Gr,
     martijnbaten

    1. @MartijnBatenmartijnbaten
      De focus van de community ligt op moeders met kinderen. Dit is, naar mijn inziens, nog steeds heel erg breed. Wat we voornamelijk zoeken zijn moeders (of vaders), die de boodschappen thuis doen, en dan specifiek de frisdrank (aangezien het een frisdrankcommunity is).
       
      Ik denk dat ik daarom vooral moeders moet bereiken die wat oudere kinderen hebben die al frisdrank mogen drinken, want ik veronderstel dat jonge kids niet echt frisdrank drinken. Maar dat is wel een kleine aanname…
       
      Wat mediagebruik betreft is het lastig in te schatten. Wat ik vooral zie is dat moeders van jonge kinderen (0-5 jaar) actief als moeder profileren op sociale media. In mijn geval zoek ik juist moeders van kinderen die al frisdrank mogen drinken.
       
      Ik merk dat mensen met kleine kinderen online zichtbaarder/actiever zijn in hun moederschap dan de moeders met wat oudere kinderen. Wat binding betreft: We profileren niet als merk, maar echt als de community.
       
      Wat ik wil is dat fans ons blijven onthouden en regelmatig terug komen. Ik plaats nu laagdrempelige updates, (een beetje volgens deze ‘strategie’ https://www.kiliandrewel.nl/blog/2012/08/many-lightweight-interactions-over-time/), maar weet niet of dat echt bijdraagt aan het doel: Om mensen terug te laten keren én om nieuwe mensen lid te laten worden. Het zijn naar mijn inziens twee doelen maar dat botst een beetje.

  2. He kiliand ,
    Content is king natuurlijk en door dit heel bewust in te zetten kun je een community boeien. Een plaatje plaatsen van een eekhoorn is wellicht ‘leuk’ en wordt ‘geliked’, maar voegt dit iets toe aan de doelstellingen die je hebt met de inzet van Facebook voor deze community? Belangrijke vraag denk ik om over na te denken. Ben altijd bereid mee te sparren overigens. Gr Laura

    1. @lau_dri Thanks. Vind het lastig. Het zou indirect wel voor één van de doelen kunnen gelden, namelijk dat bestaande leden terug blijven keren. Zoiets meten blijkt alleen een beetje lastig..

    1. @metkcom Recepten, wist-je-datjes e.d. zijn niet de reden dat het gesloten is. We voeren namelijk ook surveys uit. Mensen registreren en zodoende weten we het profiel achter die persoon. We hebben verschillende groepen waarop we de data uit de surveys kunnen filteren. Als we de community open maken kan dit niet meer. Daarom is het een gesloten community. (klinkt gelijk zo negatief he?)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *