Hoe relevant is het om rekening te houden met sociale milieu’s voor een doelgroepanalyse voor Facebook?

Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek hoe ik Facebook beter in kan zetten voor de gesloten community die ik beheer voor mijn stage (meer daarover lees je hier en hier).

Daarbij begin ik met de doelgroepanalyse, maar al snel stuit in tegen een paar vraagstukken. Ik zit namelijk met het idee om rekening te houden met sociale milieus van mensen omdat ik denk dat mijn potentiële doelgroep verder te segmenteren is.

Mentality-model
Met sociale milieu’s bedoel ik bijvoorbeeld de profielen die onderzoeksbureau Motivaction koppelt aan doelgroepen via hun Mentality-model. Voor wie dit niet kent een korte omschrijving: Het Mentality-model bestaat uit acht verschillende groep waarin mensen te plaatsen zijn.

Elke groep heeft zijn eigen kenmerken. Zo zijn de kosmopolieten bijvoorbeeld “Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten.” Neem gerust een kijkje bij de profielen, het is best interessant allemaal.

Matroska-poppetjes
Als ik inzicht kan krijgen of ze daadwerkelijk in een bepaald sociaal milieu zitten dan kan dit (samen met andere onderzoeksfactoren) een rol gaan spelen in de content die ik plaatst op Facebook. Toch?

Nou niet helemaal. Ik twijfel namelijk een beetje hoe relevant dit is om te onderzoeken. Iets in mij zegt dat het van toegevoegde waarde kan zijn, maar ook dat het veel tijd gaat kosten. Aangezien ik nog een paar weken stage moet lopen, moet ik spaarzaam zijn met tijd.

Vandaar dit onderzoekje in een onderzoekje, wat steeds meer matroskaesque begint te worden. Net als mijn vorige blogpost probeer ik hardop (nouja, al schrijvend) vragen te stellen die mij in staat stellen om inzichten te krijgen voor deze situatie. En daarbij hoop ik stiekem ook dat jij, de lezers, mij daarbij kunt helpen.

Dit zijn mijn vragen.

 Hoofdvraag:

  • Hoe relevant is het om rekening te houden met sociale milieu’s van mensen voor een doelgroep analyse?

En verder:

  • Wat kunnen we met inzichten hierover?
  • Kun je dit koppelen aan  bijvoorbeeld sociale netwerkprofielen van mensen, en zo ja, hoeveel tijd gaat er dan inzitten en is dit wel de moeite waard?

Wat denk jij?

Discussieer mee in de comments. Misschien worden we dan samen wat wijzer.

Een gedachte over “Hoe relevant is het om rekening te houden met sociale milieu’s voor een doelgroepanalyse voor Facebook?”

  1. Persoonlijk krijg ik altijd een beetje jeuk van degelijke modellen. Er zijn verschillende varianten die door verschillende (vaak onderzoeksbureaus) zijn samengesteld. Mijn probleem ermee is dat ieder mens of iedere groep mensen met bepaalde interesses in mijn ogen zo uniek is dat deze niet in een model is te stoppen. Overigens bieden dergelijke modellen altijd wel bruikbare handvatten om ‘dieper’ na te denken over de doelgroep. Persoonlijk weet ik even niet precies hoe je de doelgroep nu definieert en wat de doelen van je opdracht zijn. Maar voor doelgroepanalyse grijp ik persoonlijk niet graag terug op modellen (te statisch, te algemeen). Zelf heb ik er veel meer aan om de doelgroep op te zoeken en te observeren hoe zij zich gedragen. Dit kan enerzijds door het monitoren van online conversaties, maar veel sterker vind ik het om dit ook in de ‘fysieke wereld’ te doen. Begeef jezelf eens op plekken waar jonge moeders zich begeven en kijk hoe zij zich gedragen. Of zoek binnen je eigen netwerk eens wat mensen en maak een praatje met ze. Probeer gewoon eens een beeld te krijgen van de manier waarop ze tegen het leven aankijken, hoe ze communiceren, waar ze tegenaan lopen, et cetera en probeer dit in de context van je opdracht te plaatsen. Combineer dit met het beeld van hun online gedrag (dat je via social media monitoring in kaart hebt gebracht). Dit geeft mij altijd veel meer houvast dan stoffige modellen of statistische gegevens. Eigen inzichten en empatisch vermogen kom je in mijn ogen verder mee, alhoewel ik niet weet of deze visie wordt gewaardeerd vanuit de opleiding 😉 Vaak verwerk ik de inzichten uiteindelijk graag in een empathy map zodat er een beeld ontstaat over de dieperliggende kansen en pijnpunten van de doelgroep. De feitelijke onderbouwing is misschien wat minder aanwezig, alhoewel ik geloof dat marketing nooit op feiten berust kan zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *