Innovatie en creativiteit noodzaak bij toekomstige Communicatiestudent

“Het is niet meer noodzakelijk je apart aan te melden voor de specialisatie Digitale Media. De specialisatie zal vanaf 2013-2014 deel gaan uitmaken van het reguliere programma.”

Met deze vriendelijk ogende zinnen lijkt in eerste instantie niets mis. Totdat je wat verder gaat kijken.

Tot voor kort werd Communicatie: specialisatie Digitale Media (CDM) als volwaardige opleiding aangeboden door de Hogeschool Rotterdam. De opleiding werd gezien als een specialisatieprogramma voor studenten die interesse hadden zich wilden verdiepen in nieuwe, digitale media. Ik was, en ben nog steeds, zo’n student.

Maar vanaf volgend jaar is het dus niet meer mogelijk om je in te schrijven voor mijn opleiding en dat vind ik jammer. Ik heb veel tijd en energie gestoken om mijn opleiding te promoten bij nieuwe studenten. Ik stond op open dagen, was peercoach en laat via sociale media ook vaak zien wat ik bij mijn opleiding doe. Allemaal omdat ik geloof in het belang van een Digitale Communicatie opleiding. Daar geloof ik nog steeds in.

In de informatiemail die wij als CDM’ers kregen schreef de opleidingsmanager het volgende over het opzeggen van mijn opleiding:

“De reden hiervoor is dat digitale media tegenwoordig niet als specialisatie gezien kan worden van Communicatie. Communicatie is digitale media. Helemaal in het tijdperk waarin wij nu leven. Dit betekent dat er per 2013 een nieuw curriculum wordt aangeboden waarin de digitale specialisatie in het huidige communicatie programma sterker ingevoerd wordt. Deze beslissing is genomen samen met het bedrijfsleven.”

Ja meneer de opleidingsmanager. Communicatie is overal. En ik ben ook echt van mening dat digitale communicatie steeds meer terug zal komen in de normale Communicatie opleiding.  Dat zal wel moeten.

Want de verhalen die ik nu hoor is dat er nog heel veel in oude media wordt gedacht. Bij Communicatie leer je hoe je moet schrijven voor papier (kranten, tijdschriften). Bij mijn opleiding leer je hoe je moet schrijven voor het internet. Internet is niet meer weg te denken. Wij ademen internet. Veel meer dan bij de normale Communicatie opleiding.

Waar ik een beetje ‘bang’ voor ben is dat je straks allemaal van die halfgebakken generalisten krijgt bij de opleiding Communicatie. Mensen die een beetje van traditionele, papieren media weten en een beetje van nieuwe, sociale media maar nergens echt in uitblinken. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat alle creativiteitsvakken (Media & Creativiteit) worden geschrapt.

Juist dit soort vakken, vakken waarbij je leert innovatief en creatief te denken, zijn een belangrijke basis voor een digitale media specialist. De wereld van digitale media beweegt ontzettend snel en als pas afgestudeerde moet je daar op kunnen anticiperen. Wie innovatief wilt leren denken heeft bewegingsvrijheid nodig. Mijn opleiding biedt die mogelijkheden.

Ik vraag mij hardop af of je die bewegingsvrijheid student wel kunt leren bij een opleiding waar het gros van de docenten nog denkt in papieren media. En ik vraag mij ook nog veel meer af rondom deze ontwikkelingen maar daar schrijf ik later nog wel eens over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *