Mijn onderzoek(je) over sentiment analysis

 

 

 

 

 

 

 

Een tijdje geleden schreef ik deze blogpost.

Mijn oorspronkelijke bedoeling was om te onderzoeken welke tools men gebruikt voor het monitoren wat er over een merk te zeggen is. Al snel kwam ik op het begrip sentiment analysis, een begrip wat mij direct integreerde en waar ik ook meer over wilde weten.

Simpel gezegd is sentiment analysis het vergaren van sentimenten veelal via sociale netwerken (via bepaalde methodieken of tools), om uit dat sentiment nformatie  te halen die gebruikt kan worden voor verschillende doeleinden. In een marketingcommunicatie-context betekent dat je bijvoorbeeld kunt meten wat mensen vinden van je merk. Dat klinkt dus heel erg als mijn oorspronkelijke insteek, alleen gaat sentiment analysis wat dieper in op de theorie.

Ik besloot dat sentiment analysis en de zoektocht daar naartoe mijn nieuwe onderzoek zou worden. Echter, de insteek van het onderzoek blijft enigszins hetzelfde, aangezien je sentiment analysis kunt rekenen tot één overkoepelende factor waartoe het behoort: Marketing intelligentie.

Ik zie marketing intelligence als groeiende factor voor het welzijn van de organisaties van de toekomst. Dat is het nu eigenlijk al. Zij die het data goed weten te beheren en daar de juiste inzichten uit weten te halen hebben het nieuwe goud in handen. Vandaar dit onderzoek naar sentiment analysis.

Echter, in mijn optiek is het onderzoekje nog veel te oppervlakkig, subjectief en onvolledig. Ik ben hier nog lang niet klaar mee, en hoop daarom ook veel feedback & kritiek te krijgen.

Geeft u daarom gerust de nodige kritiek en feedback. Ik waardeer het zeer en neem het mee voor in de toekomst. Dank.

Download hier mijn onderzoek naar sentiment analysis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *