Mindfarts over virtual reality

M’n eerste virtual reality ervaring was een paar jaar terug op een gamebeurs in Antwerpen. Ik speelde Duke Nukem 3D en het voelde als het eerste moment dat ik ooit gamede. Geheel toevallig: Duke Nukem 3D wás ook de allereerste game die ik ooit speelde. Een beter begin had ik niet kunnen hebben.

Ik snapte onmiddellijk waar de VR-hype vandaan kwam. Dit was gaaf. Zo gaaf, dat ik liever nog wat langer dan die krappe minuut wilde spelen.

Dat was twee jaar terug. Inmiddels komt VR steeds dichterbij. De Oculus Rift is al uit, en de eerste concurrenten staan al in de wachtrij om te lanceren, of zijn al gelanceerd (zoals de Samsung VR Gear). De VR-droom waar ik als klein 90’s kindje in geloofde wordt nu gewoon werkelijkheid.

Vraag me alleen af of het echt een succes gaat worden. Virtual reality valt of staat met content. Het liefst interactieve content. Ik heb de Samsung Gear nu een paar keer geprobeerd en voor 100 euro is het ding een schappelijke prijs. Koopje zelfs.

Maar de VR-content van Samsung ben je snel zat en kan je, in theorie, ook op de dinoplaatjes VR-bril van de Albert Heijn kijken. Toch zo’n 97,50 euro goedkoper. Heb je wel stukken meer licht, maar toch.

Als VR echt een succes gaat worden, dan moet dat liggen aan de grote jongens die interactieve content gaan maken. Al het andere wat je nu ziet virtual reality bioscopen, virtual reality documentaires; is leuk, maar niet waar je virtual reality naar een groter publiek mee gaat trekken. Videogames moeten dat gaan doen.

De hoge prijs van de brillen (tussen de 400 en 600 dollar) gaat dat moeilijk maken. Dat, en het feit dat Sony voor z’n Playstation VR een nieuwe Playstation nodig heeft om het soepel te laten verlopen, trekt bij mij vraagtekens of VR massaal omarmt wordt.

De techniek is er en is toegankelijk. Maar de prijs kwaliteitsverhouding valt nog wat aan te verbeteren. Zolang die niet goed is, zal de goede content voor VR ook achterblijven. De meeste videogame ontwikkelaars wachten tenslotte tot de early majority zo’n ding koopt.

We gaan het zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *