Purple Cow; 10 jaar later maar nog steeds relevant

Man in Purple Cow kostuumIk ben er eindelijk aan toe gekomen om iets te lezen van Seth Godin. Seth Godin is auteur van een hele rits aan bekende boeken, zoals bijvoorbeeld All Marketers are Liars, Permission Marketing en Purple Cow.

Laatstgenoemde kwam ik zo’n twee dagen geleden tegen in de mediatheek van de Hogeschool Rotterdam. Gister las ik het boekje van zo’n kleine 144 pagina’s uit, en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Seth Godin maakt waar van wat ik van hem dacht.

Purple Cow in marketingtermen best een oudje, maar in dit geval is het eens goed om ouwe koeien uit de sloot te halen. Het boekje dateert uit 2002, dik tien jaar geleden alweer.

Het was een tijd dat men aan het herstellen was van de internetbubbel en het internet een groeispurt aan het maken was. Ik kan mij heel goed voorstellen dat Purple Cow voor zijn tijd voor de nodige opschudding zorgde, maar het boek behandeld een aantal zaken die ook vandaag de dag nog steeds relevant zijn.

Een Purple Cow is de nieuwe P (van die marketing P’s). De Purple Cow van een bedrijf is een product dat eruit springt. Het kernwoord van dit boek is dan ook remarkable (wonderbaarlijk). Seth zelf omschrijft de Purple Cow als volgt: “The essence of the Purple Cow is that is must be remarkable. In fact, if remarkable started with a P, I could probably with the cow subterfuge, but what can you do?” (pg. 2)

Inhoudelijk zit Purple Cow erg sterk in elkaar. Het boekje is in een vlotte, toegankelijke stijl geschreven. Hierdoor lijkt het op marketing kalibertje ‘Kind kan de was doen’, maar dat is denk ik juist één van de sterkste punten van de schrijfstijl van Seth. Zoals hij het omschrijft klinkt het allemaal erg logisch. Hoewel de oppervlakte van zeer toegankelijke aard is, weet Seth de lezer, zeker de lezer die wat meer theoretische kennis van marketing heeft, genoeg te prikkelen om eigen gedachten de vrije loopt te geven. Er zit een flinke dosis creativiteit in dit boek, Seth weet zijn woorden goed te verkopen. Like a boss.

De beste manier om dit te laten zien is door wat inspirerende passages uit zijn boek te citeren. Een korte greep:

  • The problem with the Cow, pg. 45 “The Cow is so rare because people are afraid. If you’re remarkable, it’s likely that some people won’t like you. Nobody gets unanimous praise – ever.(…) Critisism comes to those who stand out”.
  • The problem with the Cow, pg. 47 “Nobody says, “Yeah! I’d like to set myself up for some serious critisism.”And yet… the only way to be remarkable is to do just that”
  • In search of Otaku, pg. 79 “Otaku describes something that’s more than a hobby but a little less than a obsession. (…)People read Fast Company because they have an Otaku about business. (…) Otaku, it turns out, is at the heart of the Purple Cow phenemenon.”

En zo kan ik nog wel even doorgaan….

De kern van Purple Cow zit in het woord remarkable. Volgens Seth gaat de nieuwe manier van marketen om remarkable products. Volgens hem gaat Purple Cow veel verder dan het alleen de marketingafdeling. Remarkable moet door alle processen van de gehele organisatie schijnen. Die benoeming lijkt sterk op wat je nu ook ziet gebeuren in de social business discussie. Alles moet in balans zijn. De mensen, middelen en processen moeten allemaal remarkable zijn. Het is de enige manier om een Purple Cow te krijgen.

Het overgrote gedeelte van Purple Cow gaat over producten. Seth laat flink wat voorbeelden zien van bedrijven en hun producten die het goed snappen. Maar, een enkele keer schemert hij door dat bedrijven die diensten leveren ook best een Purple Cow kunnen hebben. Echt concrete voorbeelden heeft hij daar niet bij.

Hoewel Purple Cow een prachtig boek is, had ik soms ook wat meer behoefte aan diepgang. Niets in dit boek verwijst naar (pseudo)wetenschappelijke bronnen. Het is puur Seth Godin die zijn (al dan niet terecht) onderbuikgevoelens aan de lezer citeert. Het is soms onduidelijk hoe Seth aan zijn inzichten is gekomen, en sommige inzichten lijken dan ook discutabel. Maar dat zijn wat kleine dingetjes.

Over het algemeen is Purple Cow een steengoed boek dat veel interessante onderwerpen bezit. Dit boek is een #mustread voor iedereen die ook maar iets met marketing te maken heeft. Het grootste probleem met dit boek is dat het vol staat met een overdosis inspiratie, dat het lastig is om te kijken waar je moet beginnen.

Designers, marketeers, industrieel ontwerpers en social media adviseurs, voor bijna iedereen is het relevant. Ook tien jaar na dato. Koop het. Of leen het in de bibliotheek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *