Social Business: Al genoeg idioten in het social media landschap

social businessHet social media landschap heeft een nieuw evangelie erbij. Ze noemen het Social Business en ik ben het nou alweer zat.

Social business (Ja, met kleine letters. Laten we dingen niet groter maken dan ze zijn) is een stroom van ideeën afkomstig van wat bloggers.

De ideeën gaan over hoe bedrijven anno tijdperk nu eruit moeten zien: Sociaal, transparant, klantgecentreerd, co-creeerend, actief & reactief, snel schakelend, holistisch, toegankelijk, en zo heb je nog wel wat meer steekwoorden die bij een sociaal bedrijf horen.

De achterliggende filosofie is niet verkeerd. Organisaties anno nu moeten anders functioneren dan ze tien jaar geleden deden. De consumens heeft dankzij sociale media de mogelijkheid om zich te vormen tot massa, wat allerlei negatieve gevolgen kan hebben voor een bedrijf. We kennen allemaal wel een verhaal over een sociale media menigte die iets tegen een bedrijf aanspant (een actie, blogs, tweets etc.).

En dus moeten bedrijven socialer worden. Althans, dat is de zwart-op-wit-achtige gedachtengang die ik tot nu toe lees uit artikelen die gaan over social business gaan. Social moet het kloppende hart van de organisatie worden, zodat mensen nog meer van het bedrijf gaan houden. En social media moet daarin een belangrijke rol gaan spelen, want het moet natuurlijk wel een conversation company zijn. Er moet gedialogiseerd worden met klanten, want bedrijven willen brand ambassadeurs, mensen die het evangelie van het merk verder verspreiden want dat soort voor geld in het laatje.

Het zijn mooie idealen die passen in het plaatje van social business, maar ik ben er ook wat sceptisch over. Ten eerste durf ik oprecht te zeggen dat ik er nog te weinig kaas van heb gegeten om dingen concreet uit te voeren. Ik zou niet eens weten hoe. Ik ben daar ook niet de aangewezen persoon voor. Mijn achtergrond is dat ik iets met social media doe maar ik weet zelf nog niet echt wat en waarom – ik volg er in ieder geval een opleiding voor -, en heb wel wat bedrijven van binnen gezien maar niet genoeg om de dingen die ik lees (die trouwens ook best vaag zijn soms) toe te kunnen passen in praktijk.

“Welnu, waarom zit ik dan deze blog te lezen?” zul je misschien denken. Misschien had je verwacht dat ik je alle ins- en outs zou geven over social business. Dat doe ik niet. Als je dat wil dan kun je beter even googelen want er zijn mensen die beter zijn in het uitleggen over social business. Het enige wat ik kan doen is wat ik constateer over dit onderwerp, op te schrijven in de hoop dat iemand mijn woorden serieus neemt en ze misschien zelfs deelt met de buitenwereld, bij voorkeur aan iemand die bezig dit onderwerp belangrijk vindt.

Ik zie veel parallellen die je ook in het Social Media (toen iedereen het nog als Social Media schreef) tijdperk zag. In die tijd ontpopten er van allerlei kanten Social Media Adviseurs en Social Media Strategen. Soms waren dat mensen die totaal geen achtergrond in marketing of communicatie hadden en die ‘per ongeluk’ opeens succes hadden met sociale media (@Slijterijmeisje, @ErwinBlom), waardoor ze opeens als autoriteit werden gezien op het gebied van Social Media.

Dit soort taferelen gaan ook gebeuren bij Social Business. Let maar op. Niet ver van hier zullen ze uit de grond kruipen en in Twitterbio’s zinnetjes zetten zoals ‘Synergetische Social Business Strateeg’ en artikelen publiceren die titels als ’10 stappen voor een holistische aanpak voor Social Businesses’ hebben.

Straks krijg je dit soort figuren. Ik hoop alleen dat er mensen zijn in bedrijven die ze zullen herkennen en mijlenver zullen wegschoppen. Dat bedrijven iets moeten doen om te overleven in de 21e eeuw staat vast. Bedrijven moeten ten alle tijden adaptief zijn en meegaan in de Zeitgeist, maar laat ze dat alsjeblieft lekker zelf uitzoeken. Als ze dat al niet kunnen, dan moet je afvragen waarom ze nog bestaan.

Ja, dat is moeilijk. Het veranderen van een organisatie is niet makkelijk. Tuurlijk zijn er mensen die verstand van zaken hebben, maar laat die mensen alsjeblieft beperkt in de kleine aantallen zoals ze er nu zijn. Hopelijk zullen ze dan ook minder troep publiceren die in eerste instantie leuk oogt maar waar mensen zoals ik (nieuwsgierig over nieuwe ontwikkelingen en buzz-gevoelig) eigenlijk geen donder aan hebben. Laat dit soort onderwerpen aan de experts over. Zet eens wat mensen neer die verstand hebben van hoe bedrijven in elkaar zitten, mensen die daar ook educatie in hebben gehad (Bedrijfskunde o.i.d.) maar die ook bedrijven van binnen hebben gezien.

Clay Shirky schrijft in zijn boek ‘Here comes everybody’ dat de grenzen tussen professionals en amateurs door het internet vervagen. Is dat zo? Ja. Maar dat geld niet voor alle beroepen. Je kunt niet verwachten dat amateurs opeens snappen, hoe de infrastructuren van bedrijven in elkaar steken om ze vervolgens socialer te maken. Om dit te weten heb je een theoretische basis nodig en ervaring in het vakgebied.

Een toekomst van het sociale bedrijf bestaat ongetwijfeld. Ik laat het over aan mensen die er verstand van hebben en durf alleen maar te hopen dat dit geen grotere buzz krijgt. We hebben al genoeg idioten in het social media landschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *