Social Media de Grote Verliezer in 2012

Ik zag Social Media als Grote Belofte. Dit zou alles veranderen. Iedereen in de wereld zou een stem krijgen. Maar er waren alleen woorden. Momenten. Echte veranderingen blijven nog steeds uit.

Soms noemen mensen de Arabische Lente. Facebook als organisatiemiddel van Egyptische protesten. Ik zeg dan: Kijk nu eens naar Egypte. Of Syrië. Het is een zooitje daar. Laatst stierf een klein meisje in Aleppo. Haar lijk lag een paar dagen op straat omdat niemand haar weg durfde te halen uit angst om zelf neergeschoten te worden. Ik zag een foto. Verdrietig wordt een mens van dit soort transparantie.

De tweet van @HaraldDoornbos stond tussen verder doodnormale tweets. Het was een vreemd contrast. Een voorgeschotelde dood tussen gedeelde links van een Frankwatching blogposts. Maatschappelijk en politiek gezien hebben sociale media helemaal niets gedaan, behalve dingen transparanter gemaakt.

Maar juist die transparantie zorgt voor vervlakking. Je klikt op ‘Unfollow’ als je iets niet wilt zien. Het is makkelijk om onrecht te blokkeren. Je mag zelf het menu samenstellen, en mensen kiezen dan liever voor iets positiefs. We ontwijken liever de kritische kanttekeningen , want dat past niet zo goed tussen het Instagram-gedeel of de marketingtweets van social media guru’s die we ook volgen.

Over dat laatste valt nog genoeg te zeggen. Ik heb er zelf jaren op los gepretendeerd met de gedachte dat ik iets wist van sociale media. Maar ik weet helemaal niks. Ik ben geen social media marketeer en school heeft mij geen vaardigheden geleerd waardoor ik dit wel word. De social media marketeer bestaat helemaal niet.

Kennis over social media marketing & communicatie is volledig afkomstig van blogposts. Iedereen schrijft maar wat en doet elkaar maar wat na. Er is een hoop gefilosofeer geweest waarom bedrijven iets met social media moeten doen. Binding met het merk, transparantie naar de consument, dat soort dingen. Maar het meeste ervan is gebakken lucht. Het bestaat alleen in de hoofd van de schrijver.

Het gepraat over sociale media zou moeten gaan over functionele zaken. Niet over idealistisch gebabbel. Niet lullen maar poetsen.

Maarja, ik schrijf ook maar wat. En dit zit ook maar in mijn hoofd. Ook deze post zal niets veranderen.

6 gedachten over “Social Media de Grote Verliezer in 2012”

  1. Een mening kan voor iemand als beledigend of kritisch beschouwd worden. Bovendien kan dit soms een waarheid zijn die je liever niet wilt horen, waardoor je er een schild (unfollow of in eerste instantie al geen follow) voor ontwikkelt. Veel timelines kunnen daarom als eenzijdig beschouwd worden. Een logisch gevolg in een vrije samenleving als de onze.
     
    Toch is het zo dat instant messaging een fundamentele verandering. Of het nu om nieuwsgaring in de journalistiek gaat, communicatie binnen nichenetwerken of interactie tussen bedrijf en klant. Dat kan je toch niet ontkennen?
     
    Wat betreft de lesstof van CDM ben ik het grotendeels met je eens.

    1. @Ronald C Nee dat ontken ik niet. Ik zou alleen instant messaging niet zozeer een fundamentele verandering noemen. Ja, technologie heeft het mogelijk gemaakt om o.a. te praten met bedrijven. Vroeger kon dit ook al (via brieven),maar het enige verschil is dat het nu openbaar is en dat iedereen het kan zien. Voordeel hiervan is het geen individuele spraak meer wordt, maar dat er massa’s gevormd kunnen worden. En het schijnt dat massa’s verandering kunnen brengen (al kun je dat ook tegenspreken). Ik denk gelijk aan zeikende consumenten die hun zin niet krijgen. Best een zinloze ontwikkeling als je het vergelijkt met andere grootse dingen die de mensheid heeft voortgebracht.

      1. @kiliand Ik vraag me ook af of sociale netwerken een directere manier van communicatie hebben teweeggebracht of niet.
         
        Social media marketeers zijn ook nog veelvuldig stagiaires. ‘Wij zoeken een student die kennis heeft met social media’ en ‘wij willen iets met social media’ zijn twee kreten die in veel stage vacatures terugkomen. Deze bedrijven zoeken in feite een personal online stylist. Ze willen hip zijn om het hip zijn, maar de kennis en het gevoel om trendy te zijn, ontbreekt. Veel bedrijven willen meedoen om erbij te horen en schuiven dit zodoende af op goedkope krachten als studenten door het in een mooi jasje te stoppen. Jij een stage, wij trendy en online.
         
        Voornamelijk de grotere merken en bedrijven nemen het wel serieus. Ik ben benieuwd welke (onzekere) toekomst ons, als CDM’ers, tegemoet gaat.

        1. @Ronald C Ik dacht dat ik al had gereageerd hier, maarja, beter laat dan nooit. Ik herken wel wat je jij zegt. Heb helaas dat gevoel zelf ook ondervonden. Vaak  veronderstelt men dat jij de expert bent puur omdat je aanwezig bent van social media en zij niet. Dat maakt jou inderdaad al snel hip in hun ogen. Ik vind dat vreemd. Je noemt een heroïneverslaafde toch ook geen verslavingsdeskundige? Hoop trouwens dat die geforceerde hip- en trendyheid er binnenkort vanaf is en dat bedrijven de common sense hebben gekregen om mensen in te huren die daadwerkelijk hun sporen hebben verdient. Van die mensen hoop ik te leren… Al betwijfel ik ook of dat laatste mogelijk is. Af en toe heb ik het idee dat iedereen maar wat uit z’n nek lult (including myself).

        2. @Ronald C Ik dacht dat ik al had gereageerd hier, maarja, beter laat dan nooit. Ik herken wel wat je jij zegt. Heb helaas dat gevoel zelf ook ondervonden. Vaak  veronderstelt men dat jij de expert bent puur omdat je aanwezig bent van social media en zij niet. Dat maakt jou inderdaad al snel hip in hun ogen. Ik vind dat vreemd. Je noemt een heroïneverslaafde toch ook geen verslavingsdeskundige? Hoop trouwens dat die geforceerde hip- en trendyheid er binnenkort vanaf is en dat bedrijven de common sense hebben gekregen om mensen in te huren die daadwerkelijk hun sporen hebben verdient. Van die mensen hoop ik te leren… Al betwijfel ik ook of dat laatste mogelijk is. Af en toe heb ik het idee dat iedereen maar wat uit z’n nek lult (including myself).

        3. @Ronald C Ik dacht dat ik al had gereageerd hier, maarja, beter laat dan nooit. Ik herken wel wat je jij zegt. Heb helaas dat gevoel zelf ook ondervonden. Vaak  veronderstelt men dat jij de expert bent puur omdat je aanwezig bent van social media en zij niet. Dat maakt jou inderdaad al snel hip in hun ogen. Ik vind dat vreemd. Je noemt een heroïneverslaafde toch ook geen verslavingsdeskundige? Hoop trouwens dat die geforceerde hip- en trendyheid er binnenkort vanaf is en dat bedrijven de common sense hebben gekregen om mensen in te huren die daadwerkelijk hun sporen hebben verdient. Van die mensen hoop ik te leren… Al betwijfel ik ook of dat laatste mogelijk is. Af en toe heb ik het idee dat iedereen maar wat uit z’n nek lult (including myself).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *