Storytelling: Brand heroes

supmenIk ben gefascineerd door  merken die op verbluffende wijze gebruik maken van de kracht van storytelling. Een paar van mijn favorieten: Alfredo Gonzales, Guy Vernes en David Reader. Deze drie kleinschalige lifestylebedrijven maken gebruik van brand heroes:  fictieve of echt bestaande personen die de waarden van het merk op een verbeeldende manier uitdragen. In deze blogpost stel ik de merken aan je voor.

Alfredo Gonzales

De oprichters van het merk Alfredo Gonzales waren  geïnspireerd door het leven van een man: Alfredo Gonzales, een man die de belichaming is van ‘The Good Life’. De passie van de oprichters ging zo ver dat ze besloten er een sokkenmerk van te maken. Een sokkenmerk klinkt misschien wat suf, maar niets is minder waar. De mannen van Alfredo Gonzales weten het merk op stijlvolle manier neer te zetten. Bekijk deze video is bijvoorbeeld. Het goede leven spat er van af!

Guy Vernes

Guy Vernes is een kledinglabel dat dicht bij de waarden van de straat wil blijven, maar tegelijkertijd ook streeft naar  creativiteit en exclusiviteit. Dat blijkt goed uit de sterk gevisualiseerde website, waar onder andere de interactieve landkaart The World of Guy Vernes. De fantasie van de ondernemer spat ervan af. Guy Vernes lijkt oneindig en de merkwaarden zijn prachtig verpakt in authentieke metaforen.

David Reader

Een nieuwkomer  is David Reader. David Reader is een journalist met een passie voor ambacht en kennis. Op zijn website kun je zijn dagelijkse gebeurtenissen beleven aan de hand van zijn Inbox, waar hij berichten ontvangt van experts over ambachtelijke producten die elk een eigen verhaal hebben. Deze producten zijn vervolgens te koop in de webshop en hebben elk een eigen, ambachtelijk verhaal.

Successtory

Waarom werken dit soort merken? Omdat ze een persoonlijk verhaal weten te vertellen waarmee we  ons kunnen identificeren. Joseph Cambell, guru op het gebied van mythologieën, verwoordt het mooi: De held staat symbool voor de reis die we allemaal maken om onze eigen innerlijke god te vinden. We herkennen onszelf erin, of willen onszelf erin herkennen.

Wat ik verwonderlijk vind aan deze merken is dat ze durven te experimenteren. Het zijn pioniers die hun producten laten zien op een nieuwe manier. Ze weten abstracte waarden op een mooie manier te verbeelden en wekken een emotie op. Het zijn moderne legendes.

De reden dat deze verhalen goed werken is omdat het lifestyleproducten zijn. Mensen kopen deze producten omdat ze zich ergens mee willen identificeren. Een kledingstuk van Guy Vernes laat je voelen als iemand die vrijheid, wijsheid en esthetiek kan waarderen, de sokken van Alfredo laten je voelen alsof je alles kunt maken als je er maar hard genoeg voor werkt en met de producten van David Reader ben je de culturele fijnproever die naar kwaliteit streeft.

Ken jij nog meer voorbeelden van merken die gebruik maken van brand heroes?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *