Storytelling: de hype is voorbij

De storytelling hype is voorbij. Afgelopen. Finito.
De storytelling hype is voorbij. Afgelopen. Finito.

Onlangs sloot StorytellingMatters de deuren, misschien wel de best bekende Nederlandse blog over storytelling. Debbie Bernasco (oprichter), schreef op haar blog het volgende:

Ze zeggen weleens: je moet stoppen op je hoogtepunt. En persoonlijk denk ik dat we dat met StorytellingMatters zeker doen. Gedurende bijna 2 jaar hebben we namelijk met veel succes een bekend podium gecreëerd voor het niche-onderwerp dat storytelling lang is geweest. Link.

Een snelle blik in Google Trends ook het beeld van Debbie Bernasco: Storytelling lijkt met de jaren populairder te worden. Begin 2005 begon Google met het monitoren van aantal hits op de term ‘Storytelling’, en dit aantal lijkt alleen maar te zijn gegroeid, met als piek op de boom oktober en november 2013. Storytelling is dus allang geen niche-onderwerp meer.

De term ‘Storytelling’ (2007) is daarnaast duurzamer dan ‘Content Marketing’ (december 2010) of ‘Inbound Marketing’ (oktober 2012). Kunnen we dan nog spreken van een trend? Ik denk het niet. Storytelling lijkt definitief te worden geplaatst in het zoekgedrag van de Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals.

Dan zou je denken: Na zes jaar (waarschijnlijk nog langer, want Google indexeert de Nederlandse pagina’s pas vanaf 2004) moet dat gehype toch wel een beetje voorbij zijn? En moet er toch iemand online zijn met een goede definitie van wat storytelling nou precies is?

Schreeuwen om verandering
Nou, niet dus. Tenminste, je moet wel heel goed zoeken en graven tussen de blogposts over transmedia storytelling, storyliving, en storyconversations om een blog te vinden die niet schreeuwt om verandering.

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof er heilig in dat de manier waarop wij verhalen vertellen, en met name ook de manier waarop bedrijven verhalen vertellen, enorm aan het veranderen is. Maar we moeten niet overdrijven.

Een hoop poeha omtrent het onderwerp is niet nodig, want een hoop theorieën over het vertellen van verhalen gelden vandaag de dag ook nog steeds.

De essentie van storytelling

De essentie van storytelling is door de eeuwen heen hetzelfde gebleven. Waarom vertellen wij als mensen verhalen? Omdat we betekenis willen geven aan onze wereld, ons leven, en om onzelf en anderen tot actie te zetten. Ongeacht het medium en ongeacht het (marketingcommunicatie)doel!

En toch worden er een hoop termen om je hoofd heen geslingerd als je zoekt naar Storytelling. Er zit een hoop waarheden in deze termen omdat de manier waarop wij verhalen vertellen is zeker aan het veranderen. We leven is een bewogen tijd met veel ruis, de mogelijkheid tot interactie en weinig aandacht. Luisteren naar ons publiek is makkelijk geworden, daar hebben we handige tools voor gekregen.

ADD-tijdperk
De hypewoorden zijn kernmerkend aan onze ADD-achtige tijdperk. Aandacht is schaars en om op te vallen moet je soms radicale dingen roepen, met als gevolg dat er nieuwe termen ontstaan die niet goed gedefinieerd zijn. Want wat is storyliving, transmedia storytelling, storyconversation en storylistening nou echt? Dat valt toch allemaal onder één grote noemer?

De wereld van storytelling is al groot genoeg en nog lang niet gemeesterd door marketeers en communicatieprofessionals. Mijn tip is dan om eerst te kijken hoe je een goed verhaal in elkaar steekt en wat de elementen zijn van een goed verhaal, voordat er gesmeten wordt met zogenoemde radicale, nieuwe termen.

F*ck de storytellinghype. Laten we nou alsjeblieft eerst praten over hoe je een goed verhaal maakt.

Premisse
Kom ik gelijk bij een belangrijk punt van deze, en tevens ook belangrijk element in storytelling: de premisse (een soort belofte).

De aankomende maanden zal ik vaker bloggen over storytelling en dan met name hoe een goed verhaal in elkaar steekt. Het afgelopen jaar schreef ik een scriptie over online storytelling, las ik veel boeken over storytelling en viel mij vooral op hoeveel slechte verhalen wij eigenlijk vertellen als marketeers en communicado’s, en ook hoe vaak we iets een verhaal noemen terwijl het geen verhaal is.

Weten hoe je dat doet? Houd deze blog in de gaten. Ik zal aankomende tijd wat meer bloggen over storytelling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *