Storytelling: Hebben we meer Disney nodig in de zorg?

storytelling-disney-in-de-zorg

Als ik aan storytelling denk, kom ik al snel uit bij Walt Disney. Disney heeft menig kind voorzien van een sprankelende jeugd vol met prachtige verhalen. Ik krijg nog steeds natte ogen van The Lion King en ik koester mijn bezoekjes aan Disneyland. Disney is een krachtig merk. Een experience.

Doorgaans is Disney niet iets wat je vergelijkt met de zorg. Fred Lee doet dat wel. Lee weet in zijn TEDxMaastricht video de kracht van verhalen in de zorg mooi te omschrijven met een persoonlijke anekdote. Hij vertelt over zijn ervaring met bloedprikken. Gespannen als hij was, kwam er vervolgens ook nog eens een zuster die hem niet echt geruststelde. Lee vond het een nare ervaring.

Daarna vertelt Lee over Gentle Sherry, de zuster die hem geruststelt op het moment dat hij nogmaals moet bloedprikken. Gentle Sherry leidt Lee af door een gesprek met hem aan te gaan. Door dit fijne gesprek heeft Lee nauwelijks in de gaten dat iemand in z’n arm zit te prikken. Voor hij het weet, is het alweer voorbij. Geen akelige bedoeling dit keer, maar juist een fijne ervaring. Allemaal dankzij Gentle Sherry.

Luisteren
Als bijbaan werk ik in de catering van een bejaardentehuis. Dat doe ik al zo’n vijf jaar en het is prachtig werk. Tussen het serveren door maak ik wel eens een praatje met de bewoners. De mooiste verhalen vliegen dan om je oren, maar in sommige gevallen zijn het treurige verhalen. Verhalen over ziekte, dood en eenzaamheid. Ik heb al vele lieve bewoners vaarwel gezegd.

Het is moeilijk om daar mee om te gaan, maar mensen waarderen het als je naar ze luistert. Als je ze geruststelt, je dienstbaar opstelt en empathie toont. Soms is een schouderklopje genoeg en een glimlach doet ook wonderen. Doordat je luistert naar het persoonlijke verhaal ontstaat er een band. Je krijgt een (kleine) rol in het persoonlijke verhaal van iemand. Je wordt een Gentle Sherry.

Heldere communicatie
De video van Lee heeft mij aan het denken gezet. De zorgmarkt is een ontzettend mooie, maar complexe markt.  Er zijn veel veranderingen gaande en de sector heeft te kampen met veel problemen. Dat vereist heldere communicatie. Storytelling. Mooie verhalen.

Fred Lee heeft het vooral over persoonlijke verhalen tussen zuster en patiënt. Ik geloof daar wel in, maar denk ook dat storytelling in de zorg op meerdere niveaus plaatsvindt en vanuit verschillende perspectieven.

Zorginstellingen moeten steeds vaker laten zien wie ze zijn. Ze moeten hun reputatie versterken. Verdedigen. Ze moeten mensen overtuigen om voor hun te kiezen en niet voor een ander. Hoe maak je het onderscheid? Door te laten zien dat veiligheid en kwaliteit voorop staan, en dat je dat ook belichaamt. Durf een
Gentle Sherry te zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *