Storytelling: Het effect van persoonlijke verhalen

Future_of_storytellingVerhalen kunnen ons transporteren naar onwerkelijke werelden en diepe emoties ontketenen. Ze stimuleren onze fantasie. De kracht van verhalen gaat echter verder dan simpele entertainmentwaarde. Een goed verhaal is namelijk in staat om gedrag te veranderen.

Vorige week zag ik een prachtige video van The Future of Storytelling waarin de wetenschappelijke kant van storytelling wordt belicht.

In de video vertelt de wetenschapper Paul Zak het verhaal van Ben en zijn vader. Ben is een tweejarige leukemiepatiënt. Voor Ben is de wereld niet veel anders en hij speelt gewoon vrolijk door. Zijn vader weet beter: Ben is namelijk stervende. Ben’s vader ervaart dit allemaal alsof hij zelf stervende is en is radeloos. Gevolg? We voelen mee met Ben’s vader.

Stoffen in de hersenen
Het verhaal is door Dr. Zak geanalyseerd en wat blijkt: mensen die het verhaal horen zijn eerder geneigd om geld te doneren aan een goed doel. Dat heeft te maken met de vertelstructuur en twee stoffen in de hersenen: oxytocine en cortisol. Deze stoffen zorgen ervoor dat we meeleven (empathie) en dat we iets willen doen. Een actie ondernemen.

Vertelstructuur
Het verhaal maakt gebruik van het conceptuele model van Gustav Freytag, de Dramatic Structure. Dit model bestaat uit vijf punten waaruit een dramatisch verhaal doorgaans bestaat: Exposition, Rising Action, Climax, Falling Action en Denouement. Voor het verhaal uit de video ziet dit er als volgt uit:

  • Exposition = We maken kennis met Ben, zijn leukemie en zijn vader.
  • Rising action = We voelen dat er iets aan de hand is met Ben, die ondanks alles een blij kind is.
  • Climax = We krijgen te horen dat Ben stervende is.
  • Falling Action = Ben’s vader kan de blijdschap die zijn zoon wel heeft, niet vinden.
  • Denouement = Ben’s vader is radeloos en verdrietig.

Geer en Goor
Niet zo lang geleden waren Gerard Joling en Gordon iedere week te zien met het programma ‘Effe geen cent te makken’. We zagen wekelijks hoe ze boerend en schetend lachten om de meest flauwe grappen.
We hoorden echter ook de persoonlijke verhalen van de ouderen. Het waren verhalen over eenzaamheid en armoede. Echte verhalen van echte mensen die iets hadden meegemaakt. De verhalen wekten bij veel kijkers empathie op.

Het effect was dat het Nationale Ouderenfonds,  sponsor van het programma, een enorme toename aan donaties ontving. Allemaal gevolgen van de kracht van storytelling!

Persoonlijke verhalen scoren
De wetenschap laat dus zien dat persoonlijke verhalen ons gedrag kunnen veranderen. Persoonlijke verhalen scoren. KWFWarChild en Terre des Hommes zijn voorbeelden van organisaties die de kracht van het vertellen van persoonlijke verhalen begrijpen.

Maar als het aan mij ligt gaan we ook verder kijken dan alleen goede doelen. Laten we eens kijken wat de kracht van persoonlijke verhalen kan zijn in het bedrijfsleven. Bedrijven en merken mogen ook best drama gebruiken om persoonlijke verhalen te vertellen en te verspreiden. Juist dan is de kans op een effect extra krachtig. Wetenschap kan dat bevestigen!

Deze blog verscheen eerder op de blog van Bijl PR. Bij Bijl PR studeer ik af. Mijn scriptie gaat over het effect van online storytelling. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *