voice-search

Hoe groot wordt voice in Nederland?

Er komen steeds meer slimme apparaten bij. Volgens experts gaat voice ons online zoek- en koopgedrag veranderen. Staan gedragsverandering en het gebrek aan ondersteuning voor de Nederlandse taal de ontwikkeling in de weg? 

In de ‘Wired World in 2018’ voorspelt Werner Vogels, Chief Technology bij Amazon, dat 2018 het jaar wordt van de slimme assistenten. Volgens Werner zal praten in plaats van typen het nieuwe normaal zijn. Iets soortgelijks heb ik nu meerdere keren gehoord. Onlangs nog op twee congressen: YoastCon en de Webwinkel Vakdagen.

Voice verandert ons zoekgedrag

Op YoastCon, een congres gericht op het beter vindbaar maken van je website (SEO), werd voice als een van de belangrijkste trends genoemd. Voice verandert de manier waarop we zoeken in de zoekmachines, was het mantra.

Op dit moment zijn we gewend om via Google te zoeken in met zoekwoorden. Dit zijn vaak een of een paar woorden, een enkele keer zal het een zin zijn. Als voice het nieuwe normaal wordt, zullen zinnen langer woorden. We gaan meer commando’s geven: “Alexa, zet mijn favoriete playlist aan”, of vragen stellen: “Google, wat wordt het weer vandaag?”.

Voor bedrijven kan de impact groot zijn. Op dit moment worden websites gemaakt om op basis van steekwoorden (keywords) gevonden te worden. Als we meer gaan spreken, moeten websites ook gevonden worden in ‘spreektaal’. Websites die hier niet in meegaan lopen risico om lager te staan in de zoekresultaten.

Voice verandert ons koopgedrag

Op de Webwinkel Vakdagen, de grootste beurs over de laatste trends en ontwikkelingen binnen de e-commercewereld (webshops), volgde ik een sessie van Sonos. We gaan volgens Sonos van klikken en lezen naar een wereld van spreken en luisteren.

De presentator schetste een wereld van de slimme home assistent en het boodschappenlijstje. Een slimme home assistent kijkt puur naar de inhoud van je lijstje en scant vervolgens waar de boodschappen het voordeligst zijn. De ene keer is dat bij de Plus, de andere keer bij de Albert Heijn. Grote spelers zoals Google gaat het allang niet meer op de hardware, maar om het verzamelen van data. Zij zullen er dus alles aan doen om de boodschappen zo goedkoop mogelijk voor je te maken.

Een ontwikkeling die zich niet alleen beperkt tot de online supermarkten, maar ook naar andere takken in de e-commercewereld. In de toekomst kan alles binnen enkele seconden en met een stemcommando gevonden en vergeleken worden. 

Verandering in het kikkerlandje 

Ondanks de opkomende trend van meer slimme apparaten en slimme zoekopdrachten heb ik m’n twijfels. Techoptimisten zoals Sonos geloven er heilig in dat het gebruiken van je stem de nieuwe interface wordt en dat dit misschien sneller gebeurt dan je verwacht.

Mijn grootste kritiek dat het een behoorlijke gedragsverandering is voor de massa. In plaats van typen moet men de stem gaan gebruiken. De stem is intuïtiever om te gebruiken, omdat je niet meer te maken hebt met allerlei lastige schermen te maken hebt.

Qua ontwikkeling kun je het echter niet vergelijken met de opkomst van de smartphone. Dat was een soort mini-computer in je broekzak, vergelijkbaar met de PC. Het geven van voice commando’s heeft geen vergelijkbare technologie. Het vraagt nogal om wat gedragsverandering dus, en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Een ander kritiekpunt is taal. Zolang er geen Nederlandse ondersteuning is, zal het weinig draagvlak kennen in ons kleine kikkerlandje. Qua markt zijn wij gewoon een stuk minder interessant dan de Engelse markt. Of misschien moeten we die vraag maar gewoon even aan Google stellen. 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *