Wat de Gameboy ons leert over verandering

gameboyDe Gameboy werd in 1989 door Nintendo op de markt gezet. Het bleek een gigantisch succes: wereldwijd zijn er zo’n 118 miljoen van verkocht. Het succes van de Gameboy is vooral te bedanken aan de bedenker, Gunpei Yokoi. Yokoi had een bijzondere filosofie als het ging om het maken van nieuwe dingen. Yokoi maakte namelijk geen gebruik van de allernieuwste technologieën, maar meesterde juist oude technologieën en haalde daar het optimale uit. Een verrassende aanpak.

Concurrent Sega was met de SEGA Game Gear in alle opzichten beter. De Game Gear had betere geluidskwaliteit en beter kleurgebruik. Wat het niet was, was inventiviteit en slim gebruik van oude technologieën waardoor ook de productiekosten lager werden. De Game Gear flopte terwijl de Game Boy floreerde.

De aanpak van Yokoi is bijzonder te noemen. In 1989 leefden we al in een wereld waarin technologie accelereerde, maar vandaag de dag is die snelheid misschien wel vertienvoudigd. Het vergt moed en uiterste focus om gebruik te maken van oude technieken terwijl alles om je heen steeds sneller gaat. De aanpak van Yokoi leert dat het soms goed is om terug te kijken naar het verleden als je echte verandering wilt brengen in de wereld.

Meer weten over de Gameboy? Check deze video.

Via Pixelcake.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *