Zitten we straks allemaal op Weibo in plaats van Twitter?

Op dit moment verzamel ik informatie voor een nog te schrijven essay over overheidsregulering op Chinese sociale media. Door middel van korte blogposts wil ik alvast bevindingen verwerken. Vandaag een klein stukje over het sociale media landschap van China. Zitten we straks allemaal op Weibo in plaats van Twitter? 


Het Chinese sociale media landschap is groot. Heel groot. Er is geen land ter wereld waarbij de internetbevolking zo snel groeit als in China. Dat heeft natuurlijk te maken met de economische voorspoed waar het land al jaren mee te maken heeft. Er is een groeiende middenklasse in China. Een middenklasse die dezelfde technologie die wij hier in het Westen dagelijks gebruiken ook prima kunnen betalen.

En met de groei van technologie groeit ook de mogelijkheid om deel te nemen aan sociale media. Wat cijfers:

  • RenRen (Chinese Instant Messenger) heeft 200 miljoen gebruikers
  • Sina Weibo (het Chinese twitter) heeft 300 miljoen gebruikers
  • Tescent Weibo (andere Chinese twitter) heeft meer dan 500 miljoen gebruikers
  • Tudou (soort Youtube) heeft rond de 400 miljoen gebruikers

En dat zijn nog maar een paar sociale media. China zit barstensvol met sociale media. Vrijwel allemaal zijn het kopieën van Westerse sociale media. Twitter, Facebook en Youtube zijn bijvoorbeeld geblokkeerd in China. Meer daarover wellicht in een andere blogpost.

Hier nog wat interessante plaatjes en bronnen over het sociale media landschap in China.

Het sociale media landschap in China in 2012 volgens CIC

Grafiek gevonden op CIC.

Filmpje (gespot door Marketingp0rn):

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *